Protein direkt efter träningen

Styrketräning är utan tvekan det mest effektiva sättet att höja proteinsyntesen och höjningen efter ett styrketräningspassa pågår under flera timmar, vanligen om kring 24-48h. Men även efter ett konditionspass behöver du extra protein för att inte muskelnedbrytningen ska bli större än uppbyggnaden. Proteintillskott har även visat sig korta ner återhämtningstiden.

Förutom styrketräning så är även tillräcklig tillgång till protein något som är viktigt om du vill öka muskeluppbyggning.
Särskilt timmarna efter träning så har protein en synergistisk effekt på den stimulering som styrketräningen innebar. Så om du äter protein efter ett styrketräningspass blir du starkare än vad du skulle blivit om du bara styrketränat eller enbart åt protein.

Så hur mycket ska man ta? Man pratar oftast 1-2 gram per kilo kroppsvikt per dag (men kom då ihåg att räkna med all protein som finns i maten). Oftast räcker en drink på morgonen samt en direkt efter träningen. Portionen bör ligga runt 20-30 gram. Proteinbehovet efter träningen ökar med åldern. Proteintillskott är inte nödvändigt men det gör det mycket enklare och billigare för dig.



Kreatin

Kreatin som kosttillskott ökar styrkan och muskelmassan genom att främst öka explosiviteten i musklerna. Något förenklat kan man säga att kreatinet hjälper energin att ta sig in i musklerna, det gör dig starkare och effektivare framförallt vid anerob träning, du blir mer uthållig och kan göra en reps till. Effekten är inte bestående utan avtar några veckor efter du slutat använda tillskottet. Men den extra muskelmassan du lyckats bygga upp, den består. Hos vissa kan även en viss förekomst av vätskeinlagring i musklerna tillkomma, även den effekten avtar när tillskottet inte används.

Ät kreatin i cykler 3 månader sedan en månad utan för att kroppen ska kunna reglarera kretinet. Kreatin finns naturligt i fisk och kött men kosttilskottet är framställt på kemisk väg. Det finns idag inga kända biverkningar. Eftersom kreatin inte förändrar det hormonella systemet eller andra fysiologiska system (t.ex blodet) är det inte dopingklassat.

Helheten gym, Norrvangevägen 1 + 624 52 Lärbro + 0498-22 50 30 Om oss