Starka själ till varför du skall träna

Du kommer att orka mer och längre

En rörelse utförd i muskelns fulla längd med ett motstånd ökar blodgenomförseln. Musklerna rensas från olika slaggämnen och syretillförseln ökar.
Hjärta och hjärna får mer syre samt ökad kraft, vilket ger mer ork under träning och övrig tid.
Du orkar mer på eftermiddagar och kvällar, samt vaknar mer utvilad på morgonen.

Vid styrketräning använder du energi och tröttar ut musklerna.
Efter träning, under vila bygger muskeln upp sig igen, till en något högre kapacitet.

Du får mer tid

När du blir piggare, orkar mer och längre, får du tid till annat.
Ursäkten att inte orka eller hinna träna, faller. Aktivt tränande vet, när man tränar då hinner och orkar man mer!
En rolig timme för personalen och ekonomiavdelningen

Fler och fler företag låter personalen träna under arbetstid, vilket gör att de som annars inte skulle träna, börjar nu och är oftast de som verkligen behöver träna.
Går man och tränar en stund då man är som mest trött, laddar man batterierna och blir pigg.
Av 30 minuters träningstid i veckan blir man inte atlet, men tränar så mycket att man blir friskare och orkar mer. Den som kommer igång med träningen ökar gärna mängden även på fritiden.

En pensions försäkring för ett längre liv

Med 3-6 månaders träning har nybörjaren vanligtvis stärkt hjärtat, så vilopulsen sjunker med ca 10-15 slag per minut.
Vid en vilopuls på 70 slag/min, slår hjärtat 100.800 gånger på ett dygn. Sänker du pulsen med 10 slag/min, behöver hjärtat endast slå 86.400 ggr/dygn.
Skillnaden blir att ditt hjärta slår 3.126.400 st slag färre på ett år.
Detta lägre pulsvärde gör att vart 6:e år har du sparat på hjärtat ett bonusår.

Sjukfrånvaro misnkar och effektivitet ökar

Välmående anställda, har mindre sjukfrånvaro. Huvudvärk, styva axlar och ryggar är problem man oftast tränar bort.
En tränad person orkar efter 6 timmars arbete, fortsätta med ca 30% högre effektivitet än en otränad.
Träning gör dig slitstark

Att träna en muskel med motstånd, stärker skelettet.
Starkare benbyggnad minskar risken för benbrott och stukade leder.
I mogen ålder blir ej benskörhet så lätt ett problem för tränande.


Helheten gym, Norrvangevägen 1 + 624 52 Lärbro + 0498-22 50 30 Om oss